Gå til hovedinnhold Gå til søk

Blå Vegen 54 år:
– Suksess fra første stund

Sommeren 1968 så den første Blå Vegen-avisa dagens lys i Rana Blad. Siden den gang har magasinet vært gitt ut ca. tre ganger i året, og utgaven du leser nå er den første etter at konseptet har vært gjennom en stor revitalisering.

Leif Kallestad (t.v.) og Olav Martin Olsen har vært med Blå Vegen-avisa fra starten av. Det har vært litt av en reise.

Men la oss gå tilbake til start. På sekstitallet var Mo i Rana en by i vekst og folk hadde generelt gode lønninger. Men lokalavisa Rana Blad hadde dårlig utstyr og trengte noe nytt. Teknisk sjef Oddvar Tonaas var på messe i USA og kom hjem med ei ny type presse. Rana Blad ble den første avisa i Norge som tok i bruk offset som trykkemetode. Det kom nysgjerrige fra hele Nord-Norge, fra Østlandet og også fra Sverige for å se hvordan det ble gjort.

Ny strategi

Leif Kallestad jobbet på den tiden i et reklamebyrå i Bergen. Det var behov for nytt og friskt blod i Rana Blad og i 1966 ble Leif ansatt. Han ble etterhvert reklamesjef og ledet an i arbeidet med offset. Metoden åpnet nye muligheter, også innen annonsering. Man kunne trykke flere sider, trykket ble skarpere og man kunne etterhvert også begynne å bruke farger.

En annen ting som satte fart på annonseringen var Samvirkelaget. Det startet med en omstendelig prosess hvor man måtte ha møte med alle avdelingslederne for å planlegge annonseringen. Dette var tidkrevende å få gjennomført. En ny strategi trengtes.

– Vi fikk laget til slik at de fikk fast plass i avisa til annonsering hver dag, men byttet ut produktene med jevne mellomrom. Da L.A. Meyer oppdaget dette, ville de også annonsere. Det ble slik at mange kunder kom på døra til oss og ønsket annonser, forteller Leif.

Svenskene blir med

I Sverige var det også ting på gang.

– Svenskene hadde laget “Blå Vegen”-konseptet med egen logo, og det ble brukt av flere aviser her i regionen. Men svenskene hadde en forkjærlighet for Rana Blad. Det var ranværingene som hadde hovedfartsåren over til Sverige og folk reiste mye over grensa. Vi som jobbet i Rana Blad kjørte i bil til Umeå for å møte kundene, selge annonser og skrive saker.

De første Blå Vegen-temasidene fant man bakerst i Rana Blad 29. juni 1968. Det var ni sider med en blanding av annonser og artikler. Umforsgården var den første bedriften som annonserte på Blå Vegen-sidene.

– Hun var så fornøyd at hun nektet å ta betalt da jeg og familien var på Sverige-tur og spiste middag der, mimrer Leif.

Blå Vegen var en suksess fra første stund.

– Annonsørene så fordelen i å bli satt i en kontekst, og folk ble vant til konseptet. Det har også hele veien vært viktig for økonomien til Rana Blad.

Hjertebarnet

Mange personer ble involvert i denne prosessen og en av dem var Olav Martin Olsen.

– Jeg startet i Rana Blad 6. juni 1966, og studerte på Grafiska instituttet i Stockholm fra 1972-74. Da jeg kom tilbake til Mo i Rana begynte jeg å jobbe med Blå Vegen-avisa.
Leif lærte meg mye, blant annet at det alltid lønner seg å være i forkant. Tredje påskedag drar jeg ut for å selge annonser til sommerutgaven av Blå Vegen, forteller han.

Etter hvert så han potensialet for å gi ut ytterligere to utgaver i året; høst/vinter
og vinter/vår.

– Vintersesongen er viktig, spesielt for Hemavan/Tärnaby-området. Jeg begynte å kjøre til Sverige tre ganger i året i forbindelse med Blå Vegen. Det har jeg gjort helt fram til pandemien kom i 2020.

I dag er Olav Martin pensjonist, men hjertebarnet Blå Vegen har han ikke lagt fra seg.

– Det har blitt mange fine turer. Jeg har nære forhold til kundene mine i Sverige. Noen av dem tar med familien og kommer på besøk til oss i Mo i Rana, smiler han.

Også denne utgaven av Blå Vegen-magasinet har Olav Martin bidratt stort til. Han har mye kunnskap og et stort nettverk i Sverige. Nå er det han som fører dette videre til neste generasjon annonseselgere.

Utgaven du leser i denne stund, er revitalisert og tilpasset dagens lesere. Folk fra Rana og omegn reiser fortsatt ofte til Sverige. Da er det fint å ha Blå Vegen-magasinet til å vise vei – både for foreldre som søker nostalgi og gamle barndomsminner, barn med åpne sinn klare til å skape nye minner og ungdom på eventyr i et annet land.

Olav Martin Olsen med en bjørnunge i dyreparken i Lycksele på 70-tallet.

Flere artikler

Annonse

Byporten

Vi på Byporten har lagt til rette for at du og din familie får en trivelig og avslappende stund her hos oss! Rett ved E6 parkerer du gratis på vår romslige parkeringsplass, med lett adkomst inn til butikkene. Innenfor dørene vil du finne et mangfold av fremoverlente butikker som den nye, rålekre dyrebutikken Musti, smake digge healthy retter hos Fresh, nyte godt av den faglige kompetansen hos Jula og ikke minst – slappe av med en god kopp kaffe fra lokal leverandør.

Vi er her for dere ranværinger og tilreisende! Vi gjør alt for at du og dine skal ha det strålende. Sees i sommer – velkommen!

Vi holder åpent: Mandag – fredag klokken 10 – 20 Lørdag klokken 10 – 18